top of page

Gör transportföretaget synligt – rulla ut digital marknadsföring

  • Webblua
  • 18 aug.
  • 5 min läsning
ree

Hur blir man synlig som transportföretag år 2026? Det räcker inte längre med telefonnumret på dörren eller en plats i företagskatalogen. Kunder, oavsett om de finns i Sverige eller utomlands, förväntar sig att hitta tydlig och aktuell information på nätet.


De gamla metoderna lever men når inte alltid fram

Transportföretag har länge förlitat sig på personliga relationer, kataloglistor och upphandlingar. Det har fungerat och gör det fortfarande i vissa sammanhang. Men dessa vägar är ofta tröga, svårpåverkade och inte särskilt bra på att visa vad just ditt företag är bra på. Upphandlingar ger sällan utrymme att visa arbetsmetoder. Tryckta kataloger blir snabbt föråldrade. Mässor är resurskrävande, i både tid och pengar. Det är på nätet era framtida kunder söker, jämför och fattar beslut.


De som kliver in i arbetslivet idag använder nämligen nätet som primär källa till information. Syns ditt företag inte där så finns det helt enkelt inte, i deras ögon. Utvecklingen ligger dessutom helt i linje med hur det digitala samhället utvecklas, där både information och immateriella tjänster förmedlas och levereras.

Visa upp det ni faktiskt gör på ett sätt som går att hitta

Det räcker inte att ha en hemsida med loggan och lite text. Hemsidan behöver vara rätt konfiguerad för att hittas på nätet. Ska den även hamna högt upp i sökmotorer (inkl. AI-sökningar via ex.vis. ChatGPT) så lär den dessutom behöva sökmotoroptimeras. Sökmotoroptimering – SEO (efter engelskans Search Engine Optimization) ser till att sökmotorer rätt förstår och högt värderar er sida så att den ges högt rankningsvärde, dvs. placeas upp i sökresultaten.


Samtidigt kan inte texten bara skrivas för att övertyga sökmotorerna – såna texter ser rätt knasiga ut. Även besökarna behöver ju övertygas. Där kan det krävas proffs för att balansera rätt, dvs. skriva sökmotoroptimerad text som också tilltalar besökarna. Oavsett var balansen hamnar så är bygger dock arbetet på att sidan har ett meningsfullt innehåll. Och vad är det?


Ifall ni exempelvis ofta kör gods mellan Jönköping och Hamburg så bör det synas på sidan. Inte bara i ett stycke text utan gärna som en egen undersida där ni beskriver körningarna, vilka varor ni hanterar och hur ni jobbar. Det ger både sökmotorer och besökare en klar bild av vad ni gör. Dessutom bör ni tala kundens språk. Besökare söker ofta efter lösningar med konkreta ordval, som "transport kylvaror Småland Tyskland" – inte med interna benämningar eller tekniska termer som ni själva kanske slänger er med.


Förtroende byggs med berättelser

Transportbranschen är praktisk och lösningsinriktad. Vill ni visa vad ni kan så gör det genom att berätta om uppdrag ni redan har haft. Det behöver inte bli långt eller påkostat, bara ärligt och konkret. Beskriv var transporten gick, vad som krävdes och hur det löstes. Värdet för kunden är att se er erfarenhet och sannolikheten för att ni kan hjälp kunden med liknande uppdrag. Det handlar inte om reklam utan om att ge exempel som kunden kan se känna igen sitt behov i.


Glöm inte det lokala – det stärker helhetsintrycket

Det är lätt att se transport som nationell eller internationell. Transportföretaget har dock alltid en eller flera givna geografisk utgångspunkter. ifrån. Det ger en fördel även i den digitala sfären.


Genom att vara synlig på exempelvis Google Företagsprofil, med rätt adress, öppettider, foton och omdömen så gör ni er inte bara synliga utan stärker dessutom intrycket av att vara ett äkta, fysiskt företag med lokal förankring. Det är något annat än en adress på nätet och vag företagsbild. Och detta ökar trovärdigheten, även för kunder långt borta. Dessutom prioriterar söktjänster ofta företag som har tydlig lokal information även när kunden befinner sig någon annanstans eller lite överallt.


Gör det enkelt att höra av sig

En vanlig orsak till att besökare lämnar en hemsida utan att ta kontakt är att det är otydligt hur man går vidare. Kanske saknas kontaktformulär. Kanske finns bara ett telefonnummer. Eller så blir man osäker på om företaget verkligen erbjuder det man söker.


Tänk igenom vad kunder brukar fråga först. Tar ni akuta uppdrag? Har ni fasta turer? Vad kostar det ungefär? Om ni kan ge snabba, tydliga svar eller erbjuda att återkomma inom kort så sänker ni tröskeln rejält för att kunden faktiskt hör av sig – det andra avgörande steget till en bokning.


Påminn de som redan visat intresse

Alla som besöker er webbplats är inte redo att boka. Men om de lämnar sidan utan att komma tillbaka så har ni förlorat ett möjligt uppdrag – det gick förmodligen till någon av era konkurrenter.


Det finns idag enkla sätt att visa ert företagsnamn och budskap även efter att besökaren har lämnat er sida. Det kan handla om att era annonser visas på andra sidor de besöker senare. Google Displaynätverk är en väletablerad lösning för det. Det behöver inte vara dyrt eller tekniskt krångligt. Men det kan göra stor skillnad över tid.


Tala kundens språk, även utomlands

Har ni kunder i andra länder? Då behöver ni även information på deras språk. Men översätt inte rakt av med hjälp av maskiner, för det blir sällan rätt och ännu mer sällan med ett mänskligt tilltal.


En sida på engelska eller tyska där ni beskriver hur ni arbetar, vilka rutter ni kör och hur man tar kontakt ger både bättre förtroende och större chans att dyka upp i deras sökningar. Viktigast är att ha med språk för de kunder ni faktiskt kör åt och specifikt riktar er mot, inte givet samma språk som andra företag brukar ha.


Börja i liten skala, men börja

Digital synlighet byggs över tid. Det viktigaste är att komma igång. Ni behöver inte ha en perfekt hemsida från början, bara den har innehåll som når både sökmotorer och kunder. Men börja gärna med att uppdatera den information som redan finns, lägga till några beskrivningar av verkliga uppdrag och se till att företaget syns korrekt i söktjänster och karttjänster. Se över sidans webbdesign så att den stämmer med varumärket, är lätt att navigera på och som driver mot konvertering, dvs. bokning eller åtminstone första kontakt.


Det som sedan gör skillnad är att någon har ansvar för att hålla informationen levande och optimerad för sökningar på nätet. Detta är dock ingen engångsinsats utan något man behöver underhålla. Marknaden förändras ju över tid och konkurrenter kan mycket placera sig framför er på en digitala marknaden. Vill ni hitta rätt marknadsposition där och så genomför en marknadsanalys som utveckla en marknadsstrategi.


Kör på!

Det är inte genom reklambudskap man vinner förtroende i transportbranschen. Det är genom tydlighet, erfarenhet och ett bemötande som visar att ni går att lita på.

Digital synlighet handlar därför inte om att förändra verksamheten, utan om att göra den synlig för fler.

 
 

Webblua – del av momsregistrerade företaget InBeFo med organisationsnummer 720305-2910. F-skattsedel används vid alla uppdrag. Läs vår tillgänglighetsredogörelse. Omdömena är äkta – ett urval från internationell plattform för frilansare.

bottom of page